קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

אדריכלות - כל המידע על סמכויותיו של האדריכל

פורסם 3 במרץ 2020

תכנון מבנה נכון הוא בעל חשיבות אדירה

אדריכלות היא מקצוע העוסק בתכנון נכון של מבנים. לעבודת התכנון של אדריכל חשיבות אדירה גם מבחינה עיצובית, אך גם מבחינת התכונות של הבניין. תכנון המבנה יכול להיות קריטי לנושאים רבים, הכוללים בין השאר:
• אנרגיה: תכנון אדריכלי מפורט של מבנה יכול ליצור חיסכון אנרגטי משמעותי, מה שיוביל לחיסכון חודשי כספי לכל המשתמשים. החיסכון באנרגיה יושג על ידי יצירת מבנה מבודד מהטמפרטורות החיצוניות, מואר באור השמש ועוד.
• סוג השימושים למבנה: ישנו הבדל עצום בין חדרי מבנה אשר תוכנן למגורים, ומבנה אשר תוכנן כמבנה משרדים. על האדריכל לשכלל את השימושים השונים כאשר הוא מתכנן מבנה, ולייצר תכנון פנים שיתאים לדיירים והמשתמשים העתידיים.
• ניצול שטח: בישראל, העלויות הגבוהות של נדלן נובעות בין השאר מהמחיר הגבוה של הקרקע. התכנון חייב לקחת זאת בחשבון, ועל האדריכל למקסם את הקרקע שיש ברשותו.

אלי קינן ומקס קינן - אדריכלים

מהן הסמכויות והמגבלות של אדריכל

אם רוצים לעסוק באדריכלות ישנם שני מסלולים מובילים. אחד, הוא המסלול האקדמאי הארוך יותר, ההופך את הלומד לארכיטקט. בנוסף, ישנו מסלול קצר יותר המעניק תעודת הנדסאי בתחום האדריכלות. הסמכויות והמגבלות של אדריכל בעבודתו כוללות בין השאר:
• גודל המבנה: אדריכל בעל רישיון יכול לתכנן מבנה עד 10 קומות. לעומתו, בעל תעודת הנדסאי בתחום חשוב כמו אדריכלות יוכל לתכנן באופן עצמאי רק עד 4 קומות. כמובן, שלאדריכלים יש עבודה גם במבנים גדולים יותר, אך מבחינה בטיחותית תכנון בנייה גבוהה יותר דורשת אישור חתימה של מהנדסים אחרים.
• אישור בטיחותי: על הניר, אדריכלים הם בעלי יכולת לחתום על בטיחות המבנה המתוכנן מבחינת יציבות, עמידות ברעידות אדמה ואש. למרות זאת, רוב האדריכלים יעדיפו לא לקבל את ההחלטות הקשורות בכך באופן עצמאי, מאחר ולעיתים הידע שלהם בנושא איננו מספק.
• בקשות אישור בניה: אדריכלים יכולים להגיש בקשות לאישורי בנייה לוועדה עירונית. כמובן, כל אישור בנייה כזה מחייב שהאדריכל יהיה בעל הסמכות הנדרשת לביצוע הבנייה, ויעבור את כלל המבחנים והאסמכות הדרושות.

אדריכלות ועיצוב הם תחומים משלימים

האדריכל חייב לא רק להיות אדם עם ידע טכני בעיצוב נכון של המבנה, אלא גם בעל חוש אומנותי ועיצובי. רק אדריכל כזה יידע להפיק מבנה אידיאלי, אשר יהיה גם בעל מראה מעוצב, וגם נוח לשימוש עבור כלל הדיירים. חשוב לזכור שאדריכלות ועיצוב פנים הם שני נושאים השזורים זה בזה, ולא ניתן להפריד אותם. האדריכל ועבודתו משפיעים באופן מכריע על הגבולות העיצוביים אליהם ניתן להגיע, וחשוב מאוד שהתכנון יהיה רגיש לכך וייקח מראש בחשבון שיקולים הנוגעים לעיצוב הפנים של הנכס. עיצוב פנים הוא למעשה תחום משלים לעבודת האדריכל, מאחר והוא הקובע איך היתרונות של התכנון החיצוני של המבנה יבואו ליידי ביטוי ועד כמה.