קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

מהי אדריכלות נוף ומה תפקידו של אדריכל נוף?

פורסם 12 באפריל 2022

אדריכלות מהווה תחום עיסוק מקצועי המיועד למטרות תכנון ועיצוב מבנים וחללים שונים, כאשר הליך התכנון האדריכלי מיושם בהתאם לסוג ואופי המבנה ו/או החלל המיועד. ענף האדריכלות מסווג למגוון רחב של תחומי פעילות שונים הכוללים בין היתר את תחום התכנון האדריכלי של מבני ציבור ומבני מגורים, תחום התכנון האדריכלי של גורדי שחקים ומבנים רבי קומות, תחום התכנון האדריכלי של בתים פרטים וצמודי קרקע, תחום התכנון האדריכלי של המרחב האורבאני ותחום תכנון אדריכלות נוף.

אדריכלות נוף

מהי אדריכלות נוף?

אדריכלות נוף מהווה למעשה תחום התמחות בענף האדריכלות. תחום אדריכלי זה עוסק ומתמקד בהיבט התכנוני של כל סוגי המרחבים הפתוחים השונים, לרבות, גינות ציבוריות, פארקים עירוניים, כיכרות, פינות ישיבה ציבוריות, טיילות, דרכי גישה ומעבר בין מבנים או במרחב האורבאני עירוני, וכמובן, תכנון אדריכלי של גינות נוי פרטיות.

אדריכלות נוף – מתי נעשה בה שימוש?

בתחום אדריכלות נוף נעשה שימוש בכל אותם מקרים בהם קיים צורך והכרח בהליכי תכנון אדריכלי של מרחבים/חללים פתוחים, בין אם מדובר בשטחים ציבוריים השייכים לכלל הציבור ובין אם מדובר בשטחים פתוחים בבעלות פרטית. חשוב לציין שתכנון אדריכלות נוף מותאם לתנאי הקרקע, האקלים והנוף שבסביבה בה ממוקם המרחב הפתוח הנדרש לתכנון אדריכלי.

אם כך, מהו תפקידו של אדריכל נוף?

אדריכל נוף נדרש ליצירת תכנון אדריכלי של המרחב הפתוח, וזאת תוך התייחסות נקודתית לנוף שמסביב למרחב הפתוח אותו הוא מתכנן והסביבה בה ממוקם המרחב הפתוח. כפועל יוצא מכך, תפקידו של כל אדריכל נוף הוא לייצר מרחב פתוח המותאם לכל תנאי השימוש בו ותנאי הסביבה בה הוא ממוקם. על מנת לבצע את מלאכת אדריכלות נוף, האדריכל המתמחה בתחום מסתייע בכלי עיצוב שונים הכוללים עיצוב באמצעות טופוגרפיה ועיצוב באמצעות צמחייה. תחום מקצועי זה מחייב הבנה מעמיקה של תנאי הסביבה והאקלים באזור הגיאוגראפי בו ממוקם המבנה האדריכלי הפתוח לו הוא נדרש. מעורבותו של אדריכל נוף במרחבים הפתוחים והמשותפים, באה לידי ביטוי בכל הליכי התכנון האדריכלי, גם במקרים בהם מדובר בתכנון מרחבים ציבוריים וגם במקרים בהם מדובר בהליכי תכנון בתים פרטיים.

תפקידו של אדריכל נוף בתחום תכנון בתים פרטיים בא לידי ביטוי בהתאמת המרחב החיצוני של סביבת המגורים והתאמתו המלאה לתנאי הסביבה, האקלים והנוף באזור בו עתיד להיבנות הבית הפרטי. במקביל, אדריכל נוף עוסק ומתמחה גם בהליכי תכנון גינות נוי וגינות פרטיות וזאת תוך התייחסות נקודתית לצרכי הלקוח והתאמת המרחב החיצוני שבבעלות פרטית לתנאי הסביבה.
בהקשר של תכנון מרחבים פתוחים ציבוריים, אדריכל נוף אחראי בין היתר על תכנון מרחב פתוח עם נקודות השקה לנוף ולסביבה וזאת תוך יצירת מרחבים מוצלים באמצעות צמחייה ופתרונות אדריכלים נוספים.