קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

תמ"א 38 - הזדמנות טובה לשפץ את הבית?

פורסם 6 במרץ 2018

ובכן, התשובה היא בהחלט כן, אם כי חשוב לדעת ולזכור שזו לא המטרה המרכזית של פרויקט לאומי זה. תחילתה של תמ"א 38 עם היווצרות ההבנה בממשלת ישראל כי מרבית המבנים בישראל אינם עומדים בסטנדרטים הנדרשים על מנת לעבור בשלום רעידת אדמה חזקה. כדי להוביל מהלך של חיזוק כלל המבנים ברמה בינלאומית, על הממשלה היה לגבש תכנית שתעניק לבעלי הדירות מוטיבציה לבצע את תהליכי החיזוק הנדרשים, ולשם כך יצרה הממשלה את תכנית תמ"א 38.

עידוד תהליך של חיזוק מבנים באמצעות הענקת זכויות בנייה

תכנית זו מבוססת על כך שהממשלה מעניקה לכל מבנה המשתתף בתכנית, זכויות בנייה נוספות בהן ניתן להשתמש כתשלום לקבלן עבור עבודות החיזוק והבנייה. במודל זה, מקבל הקבלן את זכויות הבנייה להוספת מספר יחידות דיור על גבי המבנה, ולמכור אותן. הרווח הצפוי ממכירת דירות אלה משמש למעשה כתשלום לקבלן עבור עבודות החיזוק. אחרי שהבנו את כל זה, די ברור מדוע ביצוע עבודות חיזוק למבנה על פי התוכנית היא הזדמנות גם לשפץ את המבנה בצורה יסודית.

הרחבת התכנית לאורך השנים וגיוון עבודות השיפוץ הנכללות בה

יחד עם זאת, חשוב להבין שבמסגרת התכנית המקורית ישנן שורה של עבודות חיזוק, עבודות גבס ושיפוץ שיש לבצע לפני כל שיפוץ אחר, ואם העלות של ביצוע עבודות החיזוק מקזזת את כל הרווח שיכול הקבלן להשיג באמצעות מכירת יחידות הדיור שיבנה במסגרת קבלת זכויות הבנייה, הרי שכל עבודת שיפוץ נוספת תצטרך להיות על חשבון הדיירים. לצד זאת, לאורך השנים ערכה הממשלה שורה של שינויים בתכנית, ואיפשרה מתן זכויות בנייה בהיקף גדול יותר, ובמקביל גם הכללת שורה של עבודות שיפוץ מובנות בתכנית לרבות חניה פרטית, מעלית וכדומה.

כדאי לעבור את התהליך עם אנשי מקצוע מומחים

אם אתם מעוניינים לנצל את תכנית תמ"א 38 לצורך שיפוץ המבנה בו אתם גרים, זה בהחלט לגיטימי ובתנאי שהמבנה יעבור תהליך חיזוק מקצועי שיציב אותו בסטנדרטים המודרניים ביותר, כך שתוכלו להרוויח פעמיים מכל התהליך. כדי להבין בדיוק במה זה כרוך, האם זה צפוי לעלות לכם כסף וכמה, כדאי לפנות לגורמים המתמחים בתחום של תמ"א 38, ושיוכלו לסייע לכם בגיבוש תכנית כוללת למהלך, ולחבר אתכם עם אנשי המקצוע הנדרשים, לתאם ביניהם ולנהל עבורכם את התהליך כולו, כדי להבטיח שאתם מקבלים את המקסימום אפשרי, הן על פי החוק והן בהיבט המקצועי.