קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

התחדשות עירונית - הדרך לאיכות חיים משודרגת

פורסם 8 באפריל 2019

המונח התחדשות עירונית מתאר שורה ארוכה של פרויקטים שמבוצעים במטרה לחזק מבנים ישנים ולשפר את איכות החיים של כלל התושבים. בין היתר, מדובר בפרויקטים מהסוג של תמ"א 38 לחיזוק מבנים שהוקמו לפני 1 בינואר 1980 ולהגן עליהם מפני רעידות אדמה, או על פרויקטים של פינוי בינוי שכוללים הריסה מוחלטת של הבניין הקודם והקמת בניין חדש. כמו כן, התחדשות עירונית מאפשרת לעירייה להחליף תשתיות, להרחיב כבישים, להקים בתי ספר ומוסדות ציבור ועוד.

כפי שאפשר להבין, התחדשות עירונית היא גם תהליך מורכב שמחייב מעורבות צמודה של אנשי מקצוע עם רקע של אדריכלות. עורך דין התחדשות עירונית מלווה פרויקטים של פינוי בינוי או תמ"א 38 גם מטעם היזם והקבלן וגם מטעם הדיירים ולעיתים קרובות אישורו נדרש על מנת לקבל את הסכמת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בכל עיר. בנוסף, ישנם מקרים שבהם אדריכל משתף פעולה עם מעצב פנים וזו גם הסיבה שבגללה צריך לבחור היטב משרד אדריכלות.

התחדשות עירונית

מה עושה משרד אדריכלות?

משרד כמו קינן אדריכלים מבטיח השבחת נכסים ברמה הגבוהה ביותר ועל פי החוקים, התקנות וההוראות סביב תמ"א 38 או פינוי בינוי. ריכוז הפניה אל נציגי משרד קינן אדריכלים מקצר את משך הזמן שעובר מרגע שמחליטים לבחון היתכנות של פרויקט התחדשות עירונית ועד שהוא מסתיים. כמו כן, ארכיטקט מטעם המשרד יכול ללוות את הדיירים עם מידע על תכנון אדריכלי ולהבטיח שהם ימצו את הזכויות שלהם.

הזכויות של בעלי נכסים בתוך מבנים ישנים וחלשים נקבעים לפי הוראות החוק וכמובן תקני הבנייה המקובלים. בשביל למצות את הזכויות ולדאוג שהקבלן או היזם ישביחו את הנכס, כדאי לדיירים לערב את נציגי משרד קינן אדריכלים בשלבים מוקדמים של תכנית פינוי בינוי. בהמשך, ניתן להתייעץ עם ארכיטקט מטעם המשרד לגבי כל תכנית בנייה אחרת ולהבטיח רמת ביצוע גבוהה.

כך בודקים האם יש סיכוי לביצוע תוכנית התחדשות עירונית

היתרונות של תוכנית התחדשות עירונית מעודדים בעלי נכסים במבנים ישנים וחלשים לבדוק האם הם יכולים לקבל אישור מהרשויות לבצע אותה. מלבד קריטריון כגון הקמת המבנה לפני 1980, יש עוד שיקולים שאליהם ועדת הבנייה המקומית מתייחסת טרם מתן האישור. יתרה על כך, התפקיד של הוועדה הוא לוודא שאותה תכנית התחדשות עירונית ספציפית עולה בקנה אחד עם תכניות רחבות יותר של תב"ע – תכניות בניין עיר.

בכל מקרה, הערך המוסף של אדריכל ומעצב פנים בתהליך התחדשות עירונית בא לידי ביטוי באופן שבו הוא מתווך בין האינטרסים של היזם והקבלן לבין הצרכים והזכויות של הדיירים. אדריכל שמכיר את התחום של התחדשות עירונית ומעצב פנים שמנוסה בעיצוב דירות לאחר תמ"א 38 או פינוי בינוי יכולים לקצר את משך הפרויקט ולהבטיח את הצלחתו עבור הצדדים.