קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

איך מתאימים נישות למוצרי חשמל בעיצוב פנים של המטבח?

פורסם 23 באפריל 2020

מוצרי חשמל "בילד-אין" הנמצאים בתוך נישות ייעודיות ואסתטיות הן אחד הטרנדים הלוהטים והמרכזיים ביותר בתחום עיצוב המטבחים. לא בכדי, כי אכן מדובר על פתרון שהוא גם שימושי מאוד, גם מאפשר מודולריות עתידית במכשירי החשמל וכמובן מאוד אלגנטי ותורם לקווים נקיים של המטבח כולו – החלל שעבור רבים כל כך בישראל הוא השימושי והחשוב ביותר בבית.

אך כיצד מתאימים בצורה נכונה – אסתטית ופרקטית – את הנישות לכל מוצרי חשמל שתזדקקו להם במטבח החדש שלכם? זו בהחלט החלטה חשובה שתשפיע על כל זרימת העבודה שלכם במטבח ועל היעילות וההנאה מכל הבישולים. הכנו עבורכם מדריך תמציתי ושימושי בדיוק בנושא זה.

מוצרי חשמל שניתן להתקין בנישות

ראשית, יש לפרט אילו מוצרי חשמל למטבח בכלל אפשר להתקין בתך נישות, במודל של Built-In. את הכיריים למשל על פי רוב אי אפשר להתקין בתוך נישה, אך מכשירים רבים בהחלט ניתן ואף רצוי מטעמים אסתטיים ופרקטיים.

היום, רוב מכשירי החשמל, בעיקר הגדולים יחסית, מתאימים בצורה טובה ואלגנטית להתקנה בתוך נישה – כאשר כאמור מדובר על טרנד עיצובי מוביל במטבחים בעולם ובישראל. תנור בילד אין הוא משהו שכולנו מכירים ממטבחים כבר שנים רבות, אך היום מאוד פופולארי להתקין גם את המקרר בנישה ייעודית ובקו אחד עם ארונות המטבח. מכשירי חשמל נוספים המתאימים "כמו כפפה" להתקנה בנישה ייעודית ומעוצבת הם מדיח הכלים (רצוי אינטגרלי מלא לתוצאה עיצובית אופטימאלית) והמיקרוגל וגם מכשירים שהם יותר בגזרת מטבחי הפרימיום כמו מכונות קפה בילד אין מיוחדות, מגירות חימום, מקררי יין וכיוצא באלו.

התאמת הנישות למוצרי החשמל למטבח מעוצב ופונקציונאלי

תכנון מטבח הוא אמנות של ממש, כדי לשלב בין עיצוב ואסתטיות לבין פרקטיות ופונקציונאליות באזור בבית שנמצא בפעילות רבה ועמוסה כל הזמן. נישות מעוצבות ומכשירי חשמל מעוצבים ומותאמים הם מרכיב קריטי הן בתפעול המטבח והן בהשגת המראה המושלם עבורכם. לכן יש לתכנן היטב ולהשקיע מחשבה בצרכים שלכם יחד עם העדפות עיצוביות.

כך למשל, היום ההמלצה היא במידת האפשר לשלב את התנורים בתוך נישות (תנור בילד-אין / בנוי) ובגובה ביניים במטבח, גובה שנוח וקל מאוד להגיע אליו (בין 50-100 ס"מ מהרצפה). כמו כן יש מגמה למטבחים גדולים יותר, בהם יש גם תנור אפייה מרכזי וגם תנור אידוי או פשוט עוד תנור לעומס בישולים רב יותר (או אחד בשרי ואחד חלבי למטבחים כשרים), במקרים אלו עדיף שהתנורים יהיו אחד מעל השני או זה לצד זה בגובה בינוני. מבחינת מיקרוגל, פופולארי היום לעבור למיקרוגלים אינטגרליים ולא למכשירים הנמצאים בתוך ארון עם דלת קלאפה (נפתחת כלפי מעלה). הנישה למיקרוגל צריכה להיות בגובה נוח, תוך התחשבות בגובה שיהיה נוח לילדים בבית להגיע אליו בבטחה. מומלץ לבחור מיקרוגל מאותו מותג ועיצוב כמו התנורים. אם מיקרוגל ממוקם ליד התנור, יש הבדלי גודל ואז מומלץ להתקין מגירת חימום להשלמת הפער, תוספת פונקציונאליות והשגת מראה אסתטי אחיד יותר. מבחינת עיצוב המטבח ומיקום הנישות לתנורים ומיקרוגלים, רצוי בהמשך לקו המטבח בו נמצא המקרר או במיקום אחר במטבח, אך לא ישירות מול או צמוד למקרר – כדי למנוע תוספת חום שתגרום למקרר לעבוד קשה יותר.

כאשר מדובר על נישות למכשירי חשמל ועיצוב מטבחים, המקרר הוא גולת הכותרת וההחלטה החשובה ביותר. זאת בגלל שזהו המכשיר החשמלי הגדול ביותר במטבח וכי אין גודל סטנדרטי למקררים, בשונה מרוב המכשירים הגדולים האחרים. הטרנד כיום הוא מקררים גדולים, זה נוח ושימושי מאוד לתנאים בישראל, אפשר לבחור במקרר רחב וגדול או אפילו להציב שני מקררים זה לצד זה בנישה ייעודית. מבחינה אסתטית, מומלץ לבחור במקרר פחות עמוק ולמקמו בתוך נישה כך שחלקו הקדמי יסתיים בדיוק עם קו ארונות המטבח. בעיצוב ותכנון המטבח, רצוי שתדעו מראש איזה מקרר אתם הולכים לקנות ולהתקין או לכל הפחות לבנות נישה רחבה וגדולה מספיק להכיל מקרר גדול יותר בעתיד (אפשר לעשות התאמות אסתטיות מודולריות ולהסירן ביום שתרכשו מקרר חדש). גובה נישה למקרר צריך להיות לפחות 1.90 מטר.

יחד עם גודל הנישה למקרר, יש לחשוב על המיקום עצמו בבחירת המקרר, למשל צמידות לקיר משפיעה על סגנון הדלתות של המקרר שלכם, הקירבה לאי תשפיע על סוג הדלתות שתוכלנה להיות למקרר שלכם ועוד שאר שיקולים פרקטיים.

בעיצוב מטבח צריך להשקיע זמן, מחשבה ולרדת לפרטים, להתחשב בצרכים והעדפות כיום וגם במצב בעתיד. כך יוצרים שילוב אופטימאלי בין עיצוב פנים אלגנטי וכיפי לבין שימושיות ועבודה חכמה במטבח. בהצלחה ובתאבון…