קינן אדריכלים - משרד אדריכלות ועיצוב פנים

מהי החשיבות של בחירת תאורה נכונה לבית?

פורסם 4 בינואר 2022

עוד מהשלב שבו אנחנו מחפשים דירות, אנחנו תמיד מרוכזים בכמות האור הנכנסת אל הבית. מכאן החל השיגעון הישראלי לשאול באופן אובססיבי על כיווני האוויר של הבית. אך מעבר לתאורה טבעית, שהיא חשובה מאין כמותה, יש חשיבות גם לבחירה של תאורה נכונה לבית כדי שנוכל לתפקד בצורה הרצויה בחיי היום יום שלנו. במאמר זה אנחנו עומדים להסביר את החשיבות הזו בצורה פשוטה וברורה כיוון שמדובר על נושא שחשוב להבינו כראוי ובסיום אפילו נעניק כמה טיפים לבחירת גופי התאורה בבית.

מהי החשיבות של בחירת תאורה נכונה לבית

החשיבות של תאורה בחיינו

אחד הדברים שאנחנו הכי לא אוהבים לכתוב זה משפטים כמו "משחר ההיסטוריה", אבל במקרה הזה האור הוא באמת אחד הדברים המשפיעים ביותר עלינו עוד משחר ההיסטוריה. בזכות האור הצמחים סביבנו מספקים לנו חמצן ויש לנו חום מספק כדי לנוע ולעשות דברים. יש המון מחקרים שמדברים על ההשפעות השליליות שבני אדם מפתחים בשל חיסרון בתאורה ובהרבה המקרים זה יכול להוביל לדיכאון, פחד, חוסר יכולת לעשות דברים ומגוון של בעיות נוספות שהן גם פיזיות וגם פסיכולוגיות.

אבל לא באנו לדבר על הדברים השליליים, אלא מה שאנחנו רוצים לעשות זה להציג באור חיובי את החשיבות של האור והתאורה בחיינו, ולהראות כיצד עם גופי תאורה מיוחדים אפשר ליהנות גם מאיכות חיים וגם משדרוג העיצוב של הבית. כדי לעשות זאת אנחנו רוצים להתחיל בכמה נקודות שיראו מה תאורה נכונה יכולה לעשות לבית שלנו.

• להפיח חיים במקומות חשוכים – לא כל חלקי הבית מקבלים אור שווה מהתאורה הטבעית, ישנם מקומות בבית שבדרך כלל נוטים להיות חשוכים וכפועל יוצא מכך המקומות האלו מאבדים מהפונקציונליות שלהם ואיש מבני המשפחה לא מבלה בהם. גופי תאורה שמוצבים במקומות כאלו יעזרו למקום לקבל חיים משל עצמו ולחזור להיות שמיש.

• להדגיש פרטים – יכול להיות שיש לכם יצירת אומנות שיקרה לליבכם, או שיש בבית שלכם קשת או קימור ייחודי שאתם רוצים להדגיש אבל לא יודעים בדיוק איך. שילוב של גופי תאורה שקועים, כאלו שלא רואים בעין, יכול לעזור בדיוק לשם כך.

• להיות המנה המרכזית – אין צורך להתבייש ולהסתיר את המנורות וגופי התאורה שלנו כחלק מהנוף העיצובי של הבית. להפך, נסו למצוא גופי תאורה מיוחדים שיהפכו להיות המנה העיקרית וישמשו לא רק כאמצעי להפיץ אור אלא כרהיט בפני עצמו.

• מאור ונראות – התפקיד של גופי תאורה בחיינו הוא כפול. מצד אחד התפקיד הוא לספק מקור אור, אך באותה נשימה הוא נועד להשתלב כחלק פרקטי מעיצוב הבית. אל תתפשרו על אף אחד משני הפרטים האלו וחפשו גוף תאורה שגם ישתלב במראה עיצוב הבית וגם יספק מספיק אור בעבור צרכיכם.

טיפים לבחירה נכונה של גופי תאורה לבית

• איזון בין האורות – אף פעם על תנסו להציף חדר עם מלא גופי תאורה, במקום זאת חפשו איזונים בין גופי התאורה השונים כדי להפוך את המשחק בין החושך והאור למעניין יותר ולחלק אינטגרלי מעיצוב הבית.

• תאורה עקיפה – מקורות תאורה חשופים נוטים להיות מסנוורים וככאלה הם מיצרים כאבי עיניים וראש. העדיפו להשתמש בחללים המרכזיים בגופי תאורה עקיפים שבהם מקור האור לא חשוף לעין.

• חישבו על כל מנורה ומנורה – אין דבר כזה סתם להניח גוף תאורה במקום כי חשוך שם. נסו תמיד לחשוב על ההצבה של המנורות כך שישתלבו עם העיצוב הכללי ולא יהפכו להיות סרח עודף.

• הימנעו מפלורסנטים – התאורה החסכונית הזו אולי טובה לחשבון החשמל, אך ההשפעה שלה על העיצוב היא קטסטרופלית ובינינו יש פתרונות חסכוניים אחרים היום שמספקים גם פתרון אסתטי איכותי.

• נצלו את האור הטבעי – נכון שאנחנו מדברים פה על גופי תאורה, אבל אין כמו אור השמש ובמדינה שלנו בורכנו בכמויות ממנו.
מעל לכל הטיפים האלו לבחירה של גופי תאורה לבית, חשוב לזכור שעל טעם ועל ריח אין מה להתווכח וכי בסופו של יום הבחירה עיצובית היא שלכם, אתם אלו שחיים בבית בסופו של יום.